REPREZINTĂ O NECESITATE INLATURAREA TARTRULUI DENTAR?

Aceasta întrebare o aud de la majoritatea pacienţilor mei,ce m-a determinat sa dau nişte explicaţii pentru elucidarea temerii.

Tartrul dentar(piatra)este placa bacteriana mineralizata,calcifiata. Placa bacteriana dentara este un deposit moale care se acumuleaza pe suprafaţa dinţilor,nu se desprinde la clatirea oricât de energica a gurii si se indeparteaza numai prin radare . Placa se depune mai ales in timpul somnului,cand debitul salivar este mic si masticatia absenta.

Depunerea plăcii dentare incepe cu constituirea unei pelicule,dupa care imediat incepe adeziunea bacteriana. Bacteriile reprezintă 70%din masa plăcii dentare si sunt foarte variate ca specie(peste 20). Ele constitue cauza primara a inflamatiei si apoi a distructiei tesuturilor gingivale si osoase,fapt care duce la apariţia parodontitei,afecţiune care răspunde foarte greu si puţin tratamentului.

Rolul etiologic al tartrului este cunoscut inca din antichitate,dar mecanismele prin care actioneaza in declanşarea bolilor parodontale au fost elucidate numai in ultimele decenii.

Tartrul, prin iritatia mecanica si agresiunea bacteriana este factorul principal in declanşarea parodontopatiilor si intretinerea bolii.

Dupa poziţia si sediul depozitelor,tartrul poate fi supragingival si subgingival. Tartrul subgingival este mai inchis la culoare,mai dur si mai aderent,formeaza foarte repede pungi false,adica desprinde marginea gingivala de pe tesutul dintelui si apoi a osului,treptat tesutul osos se lizeaza si apar pungi osoase.

In concluzie, tartrul dentar este factorul principal care duce la apariţia mobilitatii dinţilor.

De aceea,orice masura profilactica a parodontitei sau orice tratament conservator parodontal debuteaza cu detartrajul. Procedura terapeutica,prin suprimarea completa a depozitelor tartrice supra- si subgingivale, dublata de o igienizare corecta si de un control periodic cu curatarea profesionala a dinţilor, determina stingerea inflamatiilor si asigura menţinerea succesului terapeutic.

Cea mai eficienta metoda de prevenire a afecţiunilor parodontale este un control temeinic in vederea înlăturării tartrului dentar la fiecare 6 luni

Dr. ALINA BOTEZAT